Omschrijving |
Werken in de kinderopvang, het onderwijs, een brede school of (integraal) kindcentrum, betekent direct werken met mensen en in het bijzonder kinderen. De Medewerker kinderopvang, onderwijs en bewegen speelt een essentiële rol in deze instellingen omdat hij* multidisciplinair inzetbaar is in zowel een onderwijs- als buitenschoolse (pedagogische) setting én beweegactiviteiten organiseert en uitvoert. Zijn kwaliteiten en persoonlijkheid zijn van doorslaggevend belang bij het aangaan van een professionele relatie en bij het bereiken van de gewenste resultaten. Voor een verantwoorde beroepsuitoefening handelt de Medewerker kinderopvang, onderwijs en bewegen binnen zijn verantwoordelijkheden en is hij betrokken, empathisch, sportief, alert, assertief, representatief en integer. De Medewerker kinderopvang, onderwijs en bewegen heeft een functie als rolmodel en weet (veelvuldig) inhoud te geven aan zijn voorbeeldfunctie. Hij biedt geborgenheid en veiligheid, gaat respectvol om met de kinderen**, kan diversiteit hanteren en toont een open houding waardoor hij vraagstukken bespreekbaar maakt. Hij speelt creatief, sportief en flexibel in op de wensen en behoeften van de kinderen en stimuleert hierbij de leer-, beweeg- en ontwikkelingsmogelijkheden van deze kinderen. Hij straalt rust en stabiliteit uit en creëert de juiste balans tussen rust en structuur enerzijds en uitdaging, (beweeg)activiteiten en (vrij) spel anderzijds. Hij bewaakt normen en waarden en spreekt anderen aan op ongewenst gedrag om een sociaal veilig en sportief klimaat te borgen. Bij onverwachte, mogelijk escalerende situaties treedt hij vindingrijk en handelend op. Hij is zich ervan bewust dat hij te maken heeft met vertrouwelijke gegevens bestaande uit zowel privacygevoelige als organisatiegevoelige informatie. De Medewerker kinderopvang, onderwijs en bewegen werkt mens- en resultaatgericht, sociaal-communicatief, efficiënt, methodisch, hygiënisch, veilig, kostenbewust, milieubewust en ergonomisch verantwoord. Hij is initiatiefrijk, leergierig, proactief, zelfstandig en heeft een ondernemende houding. Hij reflecteert regelmatig op zijn beroepsmatig handelen, zodat hij blijft leren van zijn werkzaamheden en zijn handelingsrepertoire optimaliseert. Hij werkt steeds volgens het beleid en de visie van de organisatie en houdt zich aan geldende protocollen en regelgeving. Afhankelijk van de setting kan hij een aansturende en begeleidende rol vervullen voor collega's en vrijwilligers. Hij is het aanspreekpunt voor de ouders/vervangende opvoeders en vervult hierin de rol van gastheer/-vrouw. Hij kan samenwerken met betrokkenen zoals interne collega's en externe deskundigen en vraagt hulp of verwijst door bij vraagstukken die zijn verantwoordelijkheden overstijgen. Voor het management kan hij een informerende en beleidsondersteunende rol vervullen.
*Overal waar in dit kwalificatiedossier 'hij' of 'zijn' staat, wordt ook 'zij' of 'haar' bedoeld.
**In dit kwalificatiedossier is 'kind' ook te lezen als: baby, peuter, kleuter of leerling. |