Voor u ligt het kwalificatiedossier Fastservice. Dit dossier bestaat uit een aantal onderdelen.
In deel A wordt voor alle geïnteresseerden een korte omschrijving gegeven van de beroepengroep en de taken die de beroepsbeoefenaar zoal uitvoert en de competenties die hij/zij daarbij nodig heeft.
In deel B, de kwalificaties, worden op hoofdlijnen de diploma-eisen beschreven. Deze eisen geven samen weer wat de gediplomeerde moet kunnen als hij/zij op de arbeidsmarkt start.
In deel C wordt een uitwerking gegeven aan hetgeen in deel B is gesteld. Deel C is zowel inhoudelijk als methodologisch aan deel B gekoppeld, er is een één op één relatie tussen respectievelijk de kerntaken, de proces-competentie-matrices en de daarin opgenomen werkprocessen, de certificeerbare eenheden met deze entiteiten in deel C.
In deel D wordt verantwoording afgelegd over de totstandkoming van dit kwalificatiedossier. Ook vindt u hier de verwijzingen naar het voor dit dossier relevante bronnenmateriaal.
Hieronder vindt u de grafische weergave van de relaties tussen de verschillende elementen van dit kwalificatiedossier.
]]>Waar werk je als medewerker in de fastservice- en cateringbranche?
Als medewerker in de fastservice- en cateringbranche kun je in de fastservicesector en de cateringbranche gaan werken. Je kunt tijdens de opleiding kiezen uit meerdere uitstromen, namelijk: Medewerker fastservice, 1e Medewerker fastservice, Manager/ bedrijfsleider fastservice en Cateringbeheerder/ -manager.
De medewerker fastservice aan het werk
In de fastservicebranche voer je je werkzaamheden uit in verschillende fastservicebedrijven. Hierbij kan worden gedacht aan fastfoodrestaurants, buffetrestaurants, bedrijfskantines, cafetaria's en strandpaviljoens, ijssalons koffiezaken en tearooms, bake-off bedrijven, broodjeszaken, lunchrooms, pizza-afhaal- en bezorgbedrijven en pannenkoekenrestaurants.
In de cateringbranche werk je als Medewerker fastservice mee aan de restauratieve dienstverlening in een bedrijf, in het onderwijs, een overheidsinstelling of een institutionele instelling in opdracht van een contractcateringorganisatie
Wat voor werk doe je als medewerker in defastservice- en cateringbranche?
Als medewerker in de fastservice- en cateringbranche houd je je bezig met het verkopen en bereiden van voorbewerkte producten zoals snacks en kleine gerechten, warme en koude dranken. Je luistert naar de wensen van een gast, neemt tegelijkertijd verschillende bestellingen op en maakt deze klaar. Je draagt als medewerker in de fastservice- en cateringbranche zorg voor het bedrijfsklaar maken van het bedrijf. Je voert als medewerker in de fastservice- en cateringbranche ook beheersmatige werkzaamheden uit, zoals het helpen bij ontvangst, opslag van geleverde goederen en het verrichten van schoonmaakwerkzaamheden.
Als medewerker in de fastservice- en cateringbranche voer je je werkzaamheden uit in opdracht van de leidinggevende.
De 1e Medewerker fastservice aan het werk
Als 1e Medewerker fastservice geef je naast het bovenstaande ook leiding aan een kleine groep medewerkers. Je coördineert de dagelijkse werkzaamheden en bent verantwoordelijk voor het ontvangst en opslag van geleverde goederen en grondstoffen. Als Manager/ bedrijfsleider fastservice en Cateringbeheerder/ -manager ondersteun je de Manager/ondernemer fastservice of Regiomanager bij het ontwikkelen van diverse plannen en zorg je voor het behalen van de commerciële doelstellingen. Daarnaast geef je leiding aan de medewerkers binnen het bedrijf/ de cateringlocatie en voer je het personeelsbeleid uit.
Waar ben je goed in als medewerker in defastservice- en cateringbranche?
Om jouw taak als medewerker in de fastservice- en cateringbranche goed te kunnen uitvoeren is het belangrijk dat je goed in een team kunt werken. Ook kun je werkprocessen en (je eigen) werkzaamheden goed plannen. Jij gaat voor het resultaat en je vindt het belangrijk om je werk goed te doen. Je bent servicegericht en daarom houd je graag rekening met de wensen van de gasten. Ook werk je nauwkeurig en hygiënisch. Je bent stressbestendig en je bent bereid om je extra in te zetten als het druk is. Je vindt het niet erg om op wisselende tijden te werken.
De manager/ bedrijfsleider fastservice aan het werk
Naast het beschikken over bovenstaande eigenschappen ben je als 1e Medewerker fastservice, Manager/ bedrijfsleider fastservice en Cateringbeheerder/ -manager ook iemand die altijd het overzicht heeft, die kan delegeren, controleren en corrigeren. Jij kunt mensen aansturen en hen uitleggen wat er van hen wordt verwacht. Ook vind je het als 1e Medewerker fastservice, Manager/ bedrijfsleider fastservice en Cateringbeheerder/ -manager een uitdaging om bestaande werkprocessen en het assortiment te verbeteren of te vernieuwen. Ook organiseren is een eigenschap die noodzakelijk is voor jouw werk als leidinggevende. Daarnaast is commercieel inzicht belangrijk, je wilt namelijk bijdragen aan een goede omzet van het bedrijf. Daarnaast speel je als 1e Medewerker fastservice en Manager/ bedrijfsleider fastservice een belangrijke rol in het creëren en bewaken van de sfeer in het bedrijf.
Tot slot: een kenmerk van de taken van de medewerker in de fastservice- en cateringbranche is dat er verschillende taken zijn én dat die ook vaak tegelijkertijd worden uitgevoerd. Het is belangrijk dat je de taken en werkzaamheden zelfstandig en in teamverband kunt uitvoeren.HTVF-kwalificatiedossiers
De kwalificaties Medewerker fastservice, 1e Medewerker fastservice en Bedrijfsleider fastservice maken deel uit van de Kenwerk-kwalificatiedossiers (schema november 2010).
]]>
Voor u ligt Deel B van het kwalificatiedossier Fastservice. In dit deel worden op hoofdlijnen de diploma-eisen beschreven voor:
De medewerker in de fastservicebranche verricht zijn werkzaamheden in fastservicebedrijven of bij cateringorganisaties.
Er zijn veel verschillende fastservicebedrijven. Hierbij kan worden gedacht aan buffetrestaurants, cafetaria's en strandpaviljoens, ijssalons, koffiezaken en tearooms, bake-off bedrijven, broodjeszaken, lunchrooms, pizza-afhaal- en bezorgbedrijven en pannenkoekenrestaurants.
In de cateringbranche werken de Medewerker fastservice en de Cateringbeheerder/ -manager voor de restauratieve dienstverlening van een bedrijf, een overheidsinstelling of een zorginstelling in opdracht van een cateringorganisatie. De cateringorganisatie sluit daartoe een contract met de instantie aan wie zij restauratieve diensten verleent. De Medewerker fastservice en de Cateringbeheerder/ -manager zijn in dit geval in dienst van de cateringorganisatie. Daarnaast kan de Medewerker fastservice in dienst zijn van een opdrachtgever. Ook kan de Medewerker fastservice in dienst zijn van een opdrachtgever en worden aangestuurd door een Cateringbeheerder/ -manager.
De manier waarop zij de restauratieve dienstverlening uitvoeren en beheren, hangt sterk af van de vorm en de inhoud van het contract dat tussen de contractcateraar en de opdrachtgever is gesloten.
Kenmerkend voor bedrijven in de fastservice- en cateringbranche is dat gasten die deze bedrijven bezoeken verwachten dat de service correct, snel en eenvoudig is, dat de verblijfsduur van de gast relatief kort is, dat producten die worden aangeboden eenvoudig zijn en al een voorbewerking hebben ondergaan, dat de prijs relatief laag is en dat de medewerkers contact hebben met de gast en tegelijkertijd bestellingen geheel of gedeeltelijk klaarmaken, samenstellen of verzamelen.
Kenmerk voor bedrijven in de cateringbranche is het contact met gasten die regelmatig, zo niet dagelijks, terugkeren. Het productaanbod is dan ook gevarieerd en er wordt gebruik gemaakt van menucycli. Gemiddeld werken er vier werknemers op een locatie. De werkzaamheden worden dus vaak in kleine teams uitgevoerd.
De medewerker in de fastservicebranche richt alle activiteiten op de gast en zijn belangen. Hij denkt vanuit het perspectief van tevreden gasten. De 1e Medewerker fastservice, de Manager/ bedrijfsleider fastservice en de Cateringbeheerder/ -manager richten zich bij de dagelijkse toedeling van taken aan de medewerkers van de dienst op het realiseren van de behoeften en verwachtingen van gasten binnen de kaders van de formule van het bedrijf.
De medewerker in de fastservicebranche voert een veelheid van werkzaamheden uit. Hij verricht voorbereidende en afrondende werkzaamheden, schoonmaakwerkzaamheden, eenvoudige onderhoudswerkzaamheden en productie- en distributiewerkzaamheden. De aard en de inhoud van de werkzaamheden die een medewerker in de fastservicebranche feitelijk uitvoert, hangen af van het bedrijfstype waar hij werkzaam is en van de organisatie van het productie- en distributieproces in het betreffende bedrijf.
Er zijn tevens verschillen te benoemen tussen de diverse uitstromen op het gebied zelfstandigheid en complexiteit. De Medewerker fastservice voert zowel productie- als distributiewerkzaamheden uit en toont de bereidheid om leiding te aanvaarden en om bij de uitvoering van opdrachten instructies en aanwijzingen op te volgen. De 1e Medewerker fastservice heeft een coördinerende functie en werkt tevens mee in het productie- en distributieproces. De 1e Medewerker fastservice is sterk probleemoplossend gericht. Hij denkt vanuit het perspectief van tevreden gasten, hij richt zich bij de dagelijkse toedeling van taken aan de medewerkers van zijn shift op het realiseren van de behoeften en verwachtingen van gasten binnen de kaders van de formule van het bedrijf.
Het grootste deel van de werkzaamheden van de Manager/ bedrijfsleider fastservice en de Cateringbeheerder/ -manager heeft te maken met het geven van directe leiding aan de exploitatie van de onderneming en/of de restauratieve diensten van een bedrijf en draagt de eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van de werkprocessen in het gehele bedrijf of voor de restauratieve diensten voor een willekeurig bedrijf.
De 1e Medewerker fastservice, Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager creëert en bewaakt de sfeer vanuit het gastvrijheidsconcept en sociaalhygiënisch beleid en benaderd de gasten op basis hiervan. ]]>De medewerker fastservice kan op basis van ervaring en scholing doorgroeien naar de functie van 1e Medewerker fastservice of Cateringbeheerder/ -manager of horizontaal doorstromen naar de functie van Gastheer/-vrouw of Kok.
De 1e Medewerker fastservice kan zich door middel van ervaring en scholing verder ontwikkelen tot Manager/ bedrijfsleider fastservice of Manager/ondernemer fastservice. Daarnaast kan de 1e Medewerker fastservice door middel van scholing en ervaring ook horizontaal doorgroeien naar de functie van Zelfstandig werkend kok of Bartender.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice kan zich op basis van ervaring en scholing ontwikkelen tot Manager/ondernemer fastservice of kiezen voor een opleiding Manager/ ondernemer op HBO niveau, waarin hij wordt voorbereid op de functie van onder andere Regiomanager. Tevens kan de Manager/ bedrijfsleider fastservice door middel van scholing en ervaring horizontaal doorstromen naar de functie van Manager/ ondernemer Horeca. De Manager/ bedrijfsleider fastservice kan doorstromen naar het HBO zoals de Hoge Hotelschool, de opleiding Facility management, de opleiding Small business & retailmanagement of de opleiding Cateringmanagement.
De Cateringbeheerder/ -manager kan zich door middel van ervaring en scholing onder andere verder ontwikkelen tot Regiomanager van een contractcateringorganisatie. Ook zijn er mogelijkheden voor doorgroei naar onder andere de functies kwaliteitsdeskundige, voedingsdeskundige en logistiek deskundige. De Cateringbeheerder/ -manager kan doorstromen naar het HBO zoals de Hoge Hotelschool, de opleiding Facility management of de opleiding Food and business.
]]>Bedrijfschap Horeca & Catering verwacht een verdere daling van de werkgelegenheid in de fastservice- en cateringbranche. Toch komt met name de fatsservicesector in de praktijk moeilijk aan goed personeel. Om kwaliteit en service binnen de fastservice- en cateringbranche te kunnen waarborgen is het van belang dat de branche over goed geschoolde medewerkers beschikt en deze weet te behouden. Blijven investeren in het imago van de horeca blijft dus belangrijk (Bedrijfschap Horeca en Catering, 2010).
De arbeidsmarktperspectieven voor de kwalificaties (1e) Medewerker fastservice op niveau 2 en 3 zijn grotendeels voldoende. Van Manager/bedrijfsleider fastservice en Cateringbeheerder/-manager zijn geen gegevens beschikbaar (Kenwerk, 2010).
De vooruitzichten op leerplaatsen voor de kwalificatie Medewerker fastservice wordt als goed beoordeeld. Voor 1e Medewerker fastservice zijn de vooruitzichten gevarieerd. Van gering en voldoende in de regio noordwest tot goed in de regio's noord, middenwest en zuidwest (Kenwerk, 2010).
Meer informatie over opleidingen en de aansluiting tussen beroepsonderwijs en de arbeidsmarkt is te vinden in de publicatie 'Rapportage arbeidsmarkt- en onderwijsinformatie' die Kenwerk jaarlijks oplevert. De publicatie voor 2010-2011 is vanaf november 2010 te downloaden via www.kenwerk.nl. Eerdere publicaties zijn hier ook beschikbaar.
]]>De wet- en regelgeving op het gebied van veilig werken (arbowetgeving) en van voedselveiligheid (HACCP) hebben invloed op de houding van de medewerkers in de fastservice- en cateringbranche ten opzichte van hun werk. Zij dienen regels met betrekking tot kwaliteitszorgsystemen nauwkeurig na te leven. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en de Cateringbeheerder/ -manager zullen, om hieraan te voldoen, adviseren over eventuele extra investeringen hiervoor. Daarnaast is het belangrijk dat zij het personeel stimuleren om alle richtlijnen correct toe te passen in hun werk.
In grotere bedrijven kan deze regelgeving tot gevolg hebben dat het bedrijf verplicht wordt om, naast een bedrijfshulpverlener, een preventiemedewerker in dienst te hebben met kennis van risico's van het werk.
De Europese wetgeving op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid wordt steeds complexer. Per 1 januari 2005 is de General Food Law van kracht. Elke producent van voedingsmiddelen moet in staat te zijn de herkomst van grondstoffen én de bestemming van ingrediënten, halffabrikaten of eindproducten aan te geven. Daardoor komt er ook in de fastservice- en cateringbranche steeds meer nadruk te liggen op registraties van productstromen. Dit brengt administratieve lasten met zich mee. De Medewerkers die werkzaam zijn in deze branches dienen deze administratieve taken uit te kunnen voeren.
De behoefte van de fastservice- en cateringbranche aan het correct naleven van de wettelijke regels is zoals eerder aangegeven toegenomen. Om deze reden wordt de wet van productaansprakelijkheid meer toegepast. Dit betekent dat een medewerker in de fastservice- en cateringbranche op de hoogte dient te zijn van de diverse wet- en regelgevingen en deze ook in acht neemt bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden. Tot slot richt het overheidsbeleid meer aandacht op de sociale hygiëne in de fastservicebranche.
De steeds strenger wordende regels van de Arbo en de controle op de naleving van die regels door de bedrijven hebben tevens invloed op de wijze waarop een medewerker in de fastservice- en cateringbranche zijn werkzaamheden dient uit te voeren. Van hem wordt verwacht dat hij de voorschriften op het gebied van de productaansprakelijkheid en Arbo serieus neemt en toepast.
Er is toenemende aandacht voor het beperken van milieurisico's. Hiervoor worden in fastservice- en cateringbedrijven diverse maatregelen genomen, zoals het scheiden van afval en dit op de juiste wijze afvoeren, het beperken van verpakkingen of het gebruik maken van beter afbreekbare verpakkingen. De Medewerkers in de fastservice- en cateringbranche dienen deze maatregelen te kunnen toepassen in hun werk.
De ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving hebben gevolgen voor de manier waarop een medewerker in de fastservice- en cateringbranche zijn verantwoordelijkheden moet waarmaken. Daarbij wordt gedacht aan de werkhouding, de gastgerichtheid en de kwaliteit van het omgaan met privacy, veiligheid, hygiëne en milieuzorg.
]]>De trends en ontwikkelingen in de verschillende branches van de samenleving en de maatschappij hebben invloed op zowel de inhoud van het beroep van een medewerker in de fastservice- en cateringbranche als de manier waarop het wordt uitgeoefend.
Het beleid gericht op obesitas betekent voor de fastservice- en cateringbranche dat zij "gezondere" producten aanbieden. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de bedrijfsvoering: het inkoop- en productiebeleid, maar ook het communicatiebeleid in het bedrijf. Het kan dus ook leiden tot nieuwe investeringen. De Manager/ bedrijfsleider fastservice in vooral kleinere bedrijven zal direct met de uitvoering van deze zaken worden belast. In grotere fastservicebedrijven kan dit aan hem worden gedelegeerd door de Manager/ondernemer fastservice. In Contractcateringorganisaties kan dit worden gedelegeerd aan de Cateringbeheerder/ -manager. Voor de werknemers betekent het overheidsbeleid een zich bewust zijn van het probleem en daarmee samenhangend zich bewust zijn van de adviezen en informatie die zij aan gasten over de producten geven.
Door zowel de internationale als de technologische ontwikkelingen zijn er nieuwe producten in de fastservice- en cateringbranche ontstaan. Een gevolg van al die ontwikkelingen is, dat een medewerker in de fastservice- en cateringbranche meer dan voorheen sociaalvaardig moet zijn. Hij moet met een verscheidenheid van specifieke wensen van gasten, met gasten die nu minder geduldig zijn en veelal haast hebben, kunnen omgaan. Ook moet hij met verschijnselen, zoals agressie en verslaving kunnen omgaan. Door de laatste ontwikkeling wordt van een medewerker in de fastservicebranche verwacht dat hij zich niet alleen bewust is van het belang en de noodzaak van de richtlijnen van de sociale hygiëne, maar ook dat hij daarnaar handelt. Voorts wordt van een medewerker in de fastservice- en cateringbranche verwacht dat hij de voorschriften op het gebied van de productaansprakelijkheid en Arbo serieus neemt en die toepast. Een medewerker in de fastservice- en cateringbranche behoort dus in zijn beroepsmatig handelen bij de tijd te zijn.
]]>In dit hoofdstuk worden de verschillende uitstromen van dit kwalificatiedossier nader omschreven.
De uitstromen welke deel uit maken van dit dossier zijn:
De Medewerker fastservice verricht zijn werkzaamheden in de fastservice of catering branche.
De Medewerker fastservice kan zijn werkzaamheden in fastservicebedrijven met verschillende formules uitvoeren. Hierbij kan worden gedacht aan fastservicebedrijven, buffetrestaurants, cafetaria's en strandpaviljoens, ijssalons koffiezaken en tearooms, bake-off bedrijven, broodjeszaken, lunchrooms, pizza-afhaal- en bezorgbedrijven en pannenkoekenrestaurants.
In de fastservicebranche komen er drie soorten bedrijven voor, te weten fastservicebedrijven van zelfstandige ondernemers, fastservicebedrijven van franchisenemers en fastservicebedrijven die eigendom zijn van een franchise- of ketenorganisatie. De verantwoordelijkheid voor de exploitatie bij de eerste twee soorten fastservicebedrijven is in handen van een ondernemer, bij de derde is die verantwoordelijkheid in handen van een functionaris van de franchise- of ketenorganisatie. De functie van Medewerker fastservice komt voor in alle drie soorten fastservicebedrijven. De Medewerker fastservice werkt in alle gevallen onder directe verantwoordelijkheid van de 1e Medewerker fastservice of in de cateringbranche onder de Cateringbeheerder/ -manager. De Medewerker fastservice in een bedrijf van een franchise- of ketenorganisatie is in werkelijkheid een functionaris van de franchise- of ketenorganisatie: hij is in dienst van de franchise- of ketenorganisatie die dus verantwoordelijk is voor zijn loon of salaris.
Kenmerkend voor het werken in bedrijven in de fastservicebranche is dat de Medewerker fastservice te maken heeft met gasten die verwachten dat de service correct, snel en eenvoudig is, dat de verblijfsduur van de gast relatief kort is, dat producten die worden aangeboden eenvoudig zijn en al een voorbewerking hebben ondergaan, dat de prijs relatief laag is en dat de medewerkers contact hebben met de gast en tegelijkertijd bestellingen geheel of gedeeltelijk klaarmaken, samenstellen of verzamelen.
In de cateringbranche werk je als Medewerker fastservice mee aan de restauratieve dienstverlening in een bedrijf, in het onderwijs, een overheidsinstelling of een institutionele instelling in opdracht van een contractcateringorganisatie. De contractcateringorganisatie sluit daartoe een contract met de instantie aan wie zij de restauratieve diensten verleent. De Medewerker fastservice is in dit geval in dienst van de contractcateringorganisatie. De manier waarop de restauratieve dienstverlening wordt uitgevoerd, hangt sterk af van de vorm en de inhoud van het contract dat tussen de contractcateraar en de opdrachtgever is gesloten.
Kenmerkend voor het werken in de cateringbranche is dat de Medewerker fastservice te maken heeft met gasten die regelmatig, zo niet dagelijks, terugkeren. Het productaanbod is dan ook gevarieerd en er wordt gebruik gemaakt van menucycli. ]]>De Medewerker fastservice deelt zijn werkzaamheden efficiënt en effectief in. Hierdoor voert hij zijn werkzaamheden planmatig en dus op een controleerbare manier uit. Hij controleert het eigen werk en de resultaten ervan en vraagt, waar nodig, advies aan de direct leidinggevende. De Medewerker fastservice toont de bereidheid om leiding te aanvaarden en om bij de uitvoering van opdrachten instructies en aanwijzingen op te volgen. Hij heeft het vermogen om overzicht te houden over de werkzaamheden die tegelijkertijd plaatsvinden en toch heel verschillend zijn.
De Medewerker fastservice is commercieel en servicegericht, realiseert zich bij alle werkzaamheden dat de gast het vertrekpunt is, maar ook dat hij gericht moet zijn op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Hij richt alle activiteiten op de belangen van de gasten en denkt vanuit het perspectief van tevreden gasten. Hij toont interesse in de gasten en staat open voor hun wensen.
De Medewerker fastservice heeft een positieve beroepshouding en een goede werkhouding. Immers, hij heeft doorzettingsvermogen, toont de bereidheid zich extra in te zetten bij pieken in het werkaanbod en is zich bewust van de risico's die kleven aan de uitvoering van dit beroep. Hij houdt bij de werkuitvoering steeds rekening met de voorschriften op het gebied van veiligheid, Arbo, persoonlijke hygiëne, HACCP-richtlijnen en milieuzorg. De Medewerker fastservice is loyaal en collegiaal.
De Medewerker fastservice is zich ervan bewust, indien hij voor een contractcateringorganisatie werkt, dat hij de werkzaamheden uitvoert onder dak van de opdrachtgever. Hij is op de hoogte van de contractvorm die met de opdrachtgever is afgesproken en kan binnen de kaders van dit contract bijdragen aan een optimaal bedrijfsresultaat. Tevens is hij zich ervan bewust dat de bezoekers van het restaurant vaste gasten zijn, die behoefte hebben aan variatie van het aanbod.
]]>De werkzaamheden hebben een beperkte complexiteit, maar worden complex door de combinatie van productie- en distributiewerkzaamheden. De producten die worden bereid, zijn in veel gevallen al voorbewerkt uit halffabricaten of worden ter plekke op een snelle en eenvoudige wijze vers bereid. Bij de uitvoering van de bereidingen worden de voorschriften, werkinstructies en in voorkomende gevallen de recepturen van het bedrijf gevolgd. De Medewerker fastservice voert veel routinematige werkzaamheden uit waarvoor standaardwerkwijzen gelden. Hij dient echter wel rekening te houden met de specifieke behoefte en verwachtingen van de gasten en over algemene basiskennis en basisvaardigheden beschikken.
De Medewerker fastservice heeft in zijn werk vooral contact met Nederlandse gasten. Het niveau dat hij voor Nederlands moet beheersen wijkt af van het generieke niveau. Het beroepsspecifieke niveau is weergegeven in paragraaf 2.4 van deel D.
Er worden geen beroepsspecifieke niveaus voor een moderne vreemde taal aan de Medewerker fastservice gesteld.
]]>Werkt bij het bereiden van producten conform recepturen, werkinstructies, (bedrijfs)voorschriften, veiligheidsvoorschriften en relevante wet- en regelgeving, zodat de kwaliteit van het eindproduct wordt geborgd, geen onveilige situaties ontstaan en er hygiënisch gewerkt wordt.
]]>De Medewerker fastservice houdt de productie-, distributie en overige gastenruimtes schoon gedurende zijn dienst. Hij verwijdert afval en reinigt gebruikte werkmaterialen en indien van toepassing serviesgoed. Hij maakt de productie-, distributie-, en overige gastenruimtes schoon en houdt deze op orde conform de bedrijfsvoorschriften en relevante wet- en regelgeving.
]]>Er heerst een passende sfeer in het bedrijf die aansluit op de bedrijfsformule en het gastvrijheidsconcept. Onveilige situaties zijn tijdig voorkomen.
]]>De 1e Medewerker fastservice verricht zijn werkzaamheden in de fastservice branche. De bedrijven waarin hij zijn werkzaamheden feitelijk uitvoert, hebben verschillende formules. Hierbij kan worden gedacht aan fastservicebedrijven, buffetrestaurants, cafetaria's en strandpaviljoens, IJssalons koffiezaken en tearooms, bake-off bedrijven, broodjeszaken, lunchrooms, pizza-afhaal- en bezorgbedrijven en pannenkoekenrestaurants.
In de fastservicebranche komen er drie soorten bedrijven voor, te weten fastservicebedrijven van zelfstandige ondernemers, fastservicebedrijven van franchisenemers en fastservicebedrijven die eigendom zijn van een franchise- of ketenorganisatie. De verantwoordelijkheid voor de exploitatie bij de eerste twee soorten fastservicebedrijven is in handen van een ondernemer, bij de derde is die verantwoordelijkheid in handen van een functionaris van de franchise- of ketenorganisatie. De functie van 1e Medewerker fastservice komt voor in alle drie soorten fastservicebedrijven. De 1e Medewerker fastservice binnen de eerste twee soorten bedrijven werkt onder directe verantwoordelijkheid van de Manager/-ondernemer fastservice. In het derde geval werkt de 1e Medewerker fastservice onder directe leiding van de Manager/ bedrijfsleider fastservice..De 1e Medewerker fastservice in een bedrijf van een franchise- of ketenorganisatie is in werkelijkheid een functionaris van de franchise- of ketenorganisatie: hij is in dienst van de franchise- of ketenorganisatie die dus verantwoordelijk is voor zijn loon of salaris.
Kenmerkend voor bedrijven in de fastservice is, dat gasten die ze bezoeken, verwachten, dat de service correct, snel en eenvoudig is, dat de verblijfsduur van de gast relatief kort is, dat producten die worden aangeboden eenvoudig zijn en reeds een voorbewerking hebben ondergaan, dat de prijs relatief laag is en dat de medewerkers contact hebben met de gast en tegelijkertijd bestellingen geheel of gedeeltelijk klaarmaken, samenstellen of verzamelen. ]]>De 1e Medewerker fastservice richt alle activiteiten op de gasten en hun belangen. Hij denkt vanuit het perspectief van tevreden gasten. Hij toont interesse in de gasten en staat open voor hun wensen. De 1e Medewerker fastservice richt zijn werkzaamheden efficiënt en effectief in en voert deze planmatig en dus op een controleerbare manier uit. Hij controleert het eigen werk en de resultaten ervan. De 1e Medewerker fastservice is sterk probleemoplossend. Hij overziet de totale situatie en maakt een onderscheid tussen hoofdzaken en bijzaken. Hij heeft het vermogen om overzicht te houden over de werkzaamheden die tegelijkertijd plaatsvinden en toch heel verschillend zijn.
De 1e Medewerker fastservice is commercieel en servicegericht, realiseert zich bij alle werkzaamheden dat de gast het vertrekpunt is, maar ook dat hij gericht moet zijn op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Hij richt alle activiteiten op de belangen van de gasten en denkt vanuit het perspectief van tevreden gasten. Hij toont interesse in de gasten en staat open voor hun wensen.
Een ander kenmerk van de beroepshouding van de 1e Medewerker fastservice is dat hij vanuit het gastvrijheidsconcept en sociaalhygiënisch beleid de sfeer creëert en bewaakt en op basis hiervan de gasten benaderd.
De 1e medewerker fastservice is, tot slot, ingesteld op het bereiken van doelstellingen. Daartoe gaat hij op een eerlijke manier om met anderen, toont interesse in de mening en behoefte van anderen, staat open voor de gevoelens van anderen, toont inzicht in het eigen functioneren en is kritisch op zichzelf. Hij kan kritiek verwerken, blijft overeind bij falen of tegenspoed, komt met oplossingen en met voorstellen voor nieuwe werkwijzen. ]]>De 1e Medewerker fastservice vervult een coördinerende rol: hij plant en verdeelt de werkzaamheden, stuurt medewerkers aan, controleert en corrigeert, indien nodig, medewerkers bij de uitvoering van hun taken. Hij vervult daarnaast een ondersteunende rol naar de Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Manager/ ondernemer fastservice bij de coaching en begeleiding van lerende medewerkers op de werkplek. De 1e Medewerker vervult tevens een uitvoerende rol. Hij werkt immers actief mee bij het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van productie en distributie. De 1e Medewerker fastservice voert zijn werkzaamheden onder directe verantwoordelijkheid van de Manager/ bedrijfsleider fastservice of Manager/ondernemer fastservice uit, maar is verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden van de medewerkers die tot zijn dienst behoren. Hij legt daarover verantwoording af bij de Manager/ bedrijfsleider fastservice of Manager/ondernemer fastservice.
Ook heeft de 1e Medewerker fastservice een controlerende en stimulerende rol op basis van het gastvrijheidsconcept en sociaalhygiënisch beleid. Hij creëert en stimuleert een passende sfeer en controleert of gasten normafwijkend gedrag vertonen dat overeenkomt met het gastvrijheidsconcept en de huisregels. Bij overtreding hiervan spreekt hij gasten hierop aan. ]]>De complexiteit van het beroep van 1e Medewerker fastservice is tamelijk hoog. De 1e Medewerker fastservice voert zijn taken naast elkaar uit. Hij stuurt medewerkers aan, werkt mee aan de begeleiding van lerende medewerkers op de werkplek en neemt zelf deel aan zowel het productie- als het distributieproces in het bedrijf: Hij stuurt medewerkers aan, maar is tegelijkertijd collega van diezelfde medewerkers. De aard en de inhoud van deze taken bepalen in sterke mate de graad van complexiteit van het beroep van 1e Medewerker fastservice . Daar komt nog bij dat de 1e Medewerker fastservice bij zijn taakuitvoering niet altijd kan volstaan met routinehandelingen en het gebruik van standaardprocedures. De problemen die zich hierbij kunnen voordoen, vragen om specifieke en meer aangepaste benaderingen en oplossingen. De 1e Medewerker fastservice dient verschillende standaardwerkwijzen te kunnen combineren en/of werk naar eigen inzicht uit te kunnen voeren. Daarnaast dient de 1e Medewerker fastservice te beschikken over algemene kennis van en vaardigheden voor bedrijfsvoering om zijn werkzaamheden te kunnen uitvoeren.
Er worden geen beroepsspecifieke niveaus voor een moderne vreemde taal aan de 1e medewerker fastservice gesteld.
]]>De 1e Medewerker fastservice ruimt aan het einde van de werkdag overgebleven producten op. Hij registreert de producten die niet meer gebruikt kunnen worden. Hij ruimt gereedschappen op, maakt apparaten en gereedschappen schoon en desinfecteert deze, indien nodig. Hij voert dagelijks en preventief onderhoud en/of schoonmaakwerkzaamheden uit volgens het aanwezige schoonmaakplan en stemt zijn werkzaamheden af met zijn collega's en/of leidinggevende. Hij zamelt afval in en voert het gescheiden af. Hij voert oliën en/of afvalstoffen op voorgeschreven wijze af. Hij registreert de resultaten van de uitgevoerde hygiëne- en kwaliteitscontroles.
]]>Er heerst een passende sfeer in het bedrijf die aansluit op de bedrijfsformule en het gastvrijheidsconcept. Onveilige situaties zijn tijdig voorkomen. Gasten zijn aangesproken op normafwijkend of ontoelaatbaar gedrag. Het sociaalhygiënisch beleid is uitgelegd aan de gast. Er is indien nodig een aanpassingsvoorstel gedaan voor het sociaalhygiënisch beleid en de inrichting van het bedrijf.
]]>Overlegt tijdig met collega's en/of leidinggevende over risicovol en normafwijkend gedrag van gasten, zodat onveilige situaties kunnen worden voorkomen of tijdig kan worden ingegrepen en legt proactief eventuele aanpassingvoorstellen voor het sociaalhygiënisch beleid of de herinrichting van het bedrijf voor aan zijn leidinggevende.
]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice verricht zijn werkzaamheden in de fastservicebranche. De bedrijven waarin hij zijn werkzaamheden feitelijk uitvoert, hebben verschillende formules. Hierbij kan worden gedacht aan fastservicerestaurants, buffetrestaurants, cafetaria's en strandpaviljoens, ijssalons, koffiezaken en tearooms, bake-off bedrijven, broodjeszaken, lunchrooms, pizza-afhaal- en bezorgbedrijven en pannenkoekenrestaurants.
In de fastservicebranche komen er drie soorten bedrijven voor, te weten fastservicebedrijven van zelfstandige ondernemers, fastservicebedrijven van franchisenemers en fastservicebedrijven die eigendom zijn van een franchise- of ketenorganisatie. De verantwoordelijkheid voor de exploitatie bij de eerste twee soorten fastservicebedrijven is in handen van een ondernemer, bij de derde is die verantwoordelijkheid in handen van een functionaris van de franchise- of ketenorganisatie. De functie van Manager/ bedrijfsleider fastservice komt voor in alle drie soorten fastservicebedrijven. De Manager/ bedrijfsleider fastservice werkt in alle gevallen onder directe verantwoordelijkheid van de Manager/ondernemer fastservice of de Franchisenemer/manager fastservice. Hij treedt in dit geval dus zelfstandig op en legt verantwoording af bij de franchisegever of ketenhouder. De Manager/ bedrijfsleider fastservice in een bedrijf van een franchise- of ketenorganisatie is in werkelijkheid een functionaris van de franchise- of ketenorganisatie: hij is in dienst van de franchise- of ketenorganisatie die dus verantwoordelijk is voor zijn loon of salaris.
Kenmerkend voor bedrijven in de fastservicebranche is, dat gasten die ze bezoeken, verwachten, dat de service correct, snel en eenvoudig is, dat de verblijfsduur van de gast relatief kort is, dat producten die worden aangeboden eenvoudig zijn en reeds een voorbewerking hebben ondergaan, dat de prijs relatief laag is en dat de medewerkers contact hebben met de gast en tegelijkertijd bestellingen geheel of gedeeltelijk klaarmaken, samenstellen of verzamelen. ]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice verricht naast de algemene werkzaamheden ook werkzaamheden waarvoor geen vastgelegde procedures zijn. Zo verricht hij werkzaamheden die naar de aard ervan en naar de omstandigheden waaronder hij ze verricht, om een eigen afweging en een eigen keuze van handeling vragen. De Manager/ bedrijfsleider fastservice laat zich daarbij echter steeds leiden door de doelstellingen van het bedrijf en de wensen en behoefte van de gasten.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice treedt in diverse situaties, vanwege het vaak onverwachtse karakter ervan, snel, daadkrachtig en creatief op, zodat eventuele schade voor het bedrijf voorkomen of beperkt wordt.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice heeft een commerciële instelling en is gericht op het behalen van de commerciële doelstellingen van het fastservicebedrijf. Daarnaast beschikt de Manager/ bedrijfsleider fastservice over sterke communicatieve vaardigheden om instructies duidelijk te kunnen overbrengen en om de behoefte en verwachtingen van de klant te kunnen achterhalen.
Een ander kenmerk van de beroepshouding van de Manager/ bedrijfsleider fastservice is dat hij vanuit het gastvrijheidsconcept en sociaalhygiënisch beleid de sfeer creëert en bewaakt en op basis hiervan de gasten benaderd. ]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice vervult een leidinggevende rol. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van de werkprocessen in het gehele bedrijf. In (middel)grote fastservicebedrijven leggen shiftleaders, teamleiders of 1e medewerkers bij hem verantwoording af over uitgevoerde werkzaamheden. In kleine fastservicebedrijven leggen de medewerkers fastservice rechtstreeks bij hem verantwoording af voor de uitgevoerde werkzaamheden. In bedrijven waarin de Manager/ bedrijfsleider fastservice in die functie is aangesteld, legt hij over de bedrijfsvoering verantwoording af bij de Manager/ondernemer fastservice, de ketenhouder of franchisegever.
Ook heeft de Manager/ bedrijfsleider fastservice een controlerende en stimulerende rol op basis van het gastvrijheidsconcept en sociaalhygiënisch beleid. Hij creëert en stimuleert een passende sfeer en controleert of gasten normafwijkend gedrag vertonen dat overeenkomt met het gastvrijheidsconcept en de huisregels. Bij overtreding hiervan spreekt hij gasten hierop aan. ]]>De complexiteit van het beroep van de Manager/ bedrijfsleider fastservice is hoog omdat een diversiteit aan werkzaamheden uitvoert. De Manager/ bedrijfsleider fastservice is zich, als leidinggevende, bewust van zijn bijzondere positie in het bedrijf. Hij is zich ervan bewust dat de continuïteit van het bedrijf sterk afhangt van de manier waarop hij invulling geeft aan het leidinggeven. Aan de functie van Manager/ bedrijfsleider fastservice kleeft dus een hoog afbreukrisico.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice verricht naast de reguliere werkzaamheden die hij volgens vastgestelde procedures uitvoert ook werkzaamheden waarvoor geen vastgelegde procedures zijn. Zo verricht hij werkzaamheden die naar de aard ervan en naar de omstandigheden waaronder hij ze verricht, om een eigen afweging en een eigen keuze van handeling vragen. De Manager/ bedrijfsleider fastservice laat zich daarbij echter steeds leiden door de doelstellingen van het bedrijf.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice dient om zijn werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren te beschikken over specialistische kennis van en vaardigheden voor bedrijfsvoering en theoretische kennis van het werkveld en het beroep.
Er worden geen beroepsspecifieke niveaus voor een moderne vreemde taal aan de Manager/ bedrijfsleider fastservice gesteld.
]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice controleert de verschillende apparatuur, gereedschappen en materialen op het vóórkomen van bijzonderheden, mankementen of slijtage en gebruikt hierbij een checklist. Hij heft in voorkomende gevallen na overleg met zijn leidinggevende eenvoudige storingen op, voert eenvoudige reparaties uit en meldt grotere gebreken en ernstige storingen bij de leidinggevende of neemt rechtstreeks contact op met de leverancier of met het onderhoudsbedrijf.
]]>Neemt bij drukte of andere omstandigheden tijdig en op eigen initiatief de beslissing om mee te werken aan het productieproces, zodat deze tijdig en volgens geldende kwaliteitseisen wordt afgerond.
]]>De Manager/ bedrijfsleider fastervice controleert met behulp van een checklist of alle noodzakelijke en afrondende werkzaamheden zijn verricht en of het bedrijf voor de volgende dag bedrijfsklaar is. Hij sluit daarna het bedrijf af en anticipeert op mogelijke onveilige omgevingsfactoren waarbij hij de veiligheidsvoorschriften in acht neemt.
]]>Er heerst een passende sfeer in het bedrijf die aansluit op de bedrijfsformule en het gastvrijheidsconcept. Onveilige situaties zijn tijdig voorkomen en indien nodig is er ingegrepen. Gasten zijn aangesproken op normafwijkend of ontoelaatbaar gedrag. Het sociaalhygiënisch beleid is uitgelegd aan de gast. Er is indien nodig een aanpassingsvoorstel gedaan voor het sociaalhygiënisch beleid en de inrichting van het bedrijf.
]]>Overlegt tijdig met collega's en/of leidinggevende over risicovol en normafwijkend gedrag van gasten, zodat onveilige situaties kunnen worden voorkomen of tijdig kan worden ingegrepen en legt proactief eventuele aanpassingvoorstellen voor het sociaalhygiënisch beleid of de herinrichting van het bedrijf voor aan zijn leidinggevende.
]]>Neemt bij drukte of andere omstandigheden tijdig en op eigen initiatief de beslissing om mee te werken aan het verkoop- en/of distributieproces, zodat deze tijdig en volgens geldende kwaliteitseisen wordt afgerond.
]]>Checkt regelmatig of de gast tevreden is, zodat tijdig besloten kan worden al dan niet in te springen in het verkoop- en/of distributieproces.
]]>Houdt de hoeveelheid en kwaliteit van het werk in het verkoop- en/of distributieproces in de gaten en werkt mee in het tempo dat nodig is om de vereiste productiviteit te halen.
]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice controleert de voorraden op kwaliteit en houdbaarheid. Hij houdt de bewaar- of opslagplaats op orde en vult de werkvoorraad bij. Hij plaatst conform de bedrijfsvoorschriften de bestelling bij de leverancier. Hij houdt daarbij rekening met externe factoren die bestelhoeveelheden kunnen beïnvloeden. Hij analyseert de uitkomsten van het voorraadbeheer en maakt een planning. Hij communiceert deze werkzaamheden aan de 1e Medewerker fastservice.
]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice ontvangt of assisteert bij de ontvangst van grondstoffen en goederen. Hij controleert of de aflevering klopt conform de afleverbon en op basis van relevante bedrijfsvoorschriften en wet- en regelgeving. Hij noteert de resultaten van de uitgevoerde controles, de temperatuur van de geleverde goederen en eventuele afwijkingen. Hij tekent, wanneer alles in orde is, de afleverbon. Hij analyseert de opgemerkte afwijkingen, retourneert eventuele beschadigde grondstoffen en goederen of meldt opgemerkte afwijkingen aan.
]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice controleert de indeling en inrichting van het magazijn. Hij doet voorstellen voor de inrichting van de voorraadsystemen, de voorwaarden voor de indeling en routing in het magazijn of de aanpassing ervan. Aan de hand van kengetallen doet hij een voorstel voor de minimale en maximale standaardvoorraad en communiceert hierover met de medewerkers. Hij controleert periodiek of de voorraad klopt met de administratie.
]]>Analyseert de omzet van de afdeling en beoordeelt opgevraagde offertes, maakt hiervoor kostenberekeningen en doet op basis hiervan realistische voorstellen voor budgetten aan het management.
]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice plant en verdeelt de werkzaamheden in zijn team en stelt een operationele planning op. Hij houdt hierbij rekening met relevante richtlijnen en bedrijfsvoorschriften. De 1e Medewerker fastservice geeft degene die de werkroosters heeft gemaakt feedback over de opgestelde roosters, zodat toekomstige roosters geoptimaliseerd kunnen worden. Hij draagt indien van toepassing zijn dienst over aan een andere leidinggevende. De 1e Medewerker fastservice, de Manager/ bedrijfsleider fastservice en de Cateringbeheerder/-manager Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager maakt de werkroosters en houdt daarbij rekening met de capaciteiten en kwaliteiten van de medewerkers. Hij kent verantwoordelijkheden en bevoegdheden toe aan het personeel. De Manager/ bedrijfsleider fastservice bespreekt de planning en werkroosters met de 1e Medewerker fastservice en houdt bij het maken van de planning en werkroosters rekening met de verkregen feedback.
]]>Stelt planningen conform de in het fastservicebedrijf gebruikelijke procedures op en neemt daarbij de cao-richtlijnen van de fastservicebranche, de Arbowet en overige wettelijke bepalingen in acht.
]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice evalueert en verbetert indien nodig de operationele werkzaamheden van het team en de hygiëne- en kwaliteitscontroles. Hij ziet erop toe dat de medewerkers werken conform de bedrijfsvoorschriften en relevante wet- en regelgeving. Bij afwijkingen in de werkzaamheden of indien hij verbetermogelijkheden signaleert, draagt hij oplossingen of verbeterpunten aan voor zijn team. Hij controleert en/of beoordeelt of de werkzaamheden tot het gewenste kwaliteitsniveau leiden en of de werkzaamheden worden uitgevoerd volgens werkafspraken en/of verlopen conform planning. Hij voert de voorstellen van het team voor de verbetering van de processen en procedures door en communiceert hierover.
]]>Informeert medewerkers en leidinggevenden op een begrijpelijke en correcte manier over het centrale en vestigingsbeleid, waarbij hij zijn communicatie afstemt op de medewerkers en leidinggevenden en geeft antwoord op vragen van medewerkers, zodat de medewerkers en leidinggevenden goed geïnformeerd en betrokken zijn.
]]>De Cateringbeheerder/ -manager beheert de restauratieve dienstverlening aan een bedrijf, school, overheid- of zorginstelling in opdracht van een contractcateringorganisatie. De contractcateringorganisatie sluit daartoe een contract met de instantie aan wie zij restauratieve diensten verleent. Zij is in dienst van de contractcateringorganisatie. De manier waarop zij de restauratieve dienstverlening beheert, hangt sterk af van de vorm en inhoud van het contract dat tussen de contractcateraar en de opdrachtgever is gesloten.
]]>Typerend voor de beroepshouding van de cateringbeheerder/ -manager is dat hij bij alle werkzaamheden die hij verricht, gericht is op het realiseren van de overeengekomen dienstverlening binnen de kaders van kosten en kwaliteit. Hij zorgt ervoor dat de uitvoerende medewerkers de overeengekomen dienstverlening kunnen realiseren.
Kenmerkend voor de beroepshouding van de Cateringbeheerder/ -manager is ook dat hij zich bewust is en blijft van de wensen van de opdrachtgever en dat hij gericht is op het bereiken van de commerciële doelstellingen van de contractcateringorganisatie. Hij stemt daartoe zijn activiteiten af op de wensen van de opdrachtgever, maar realiseert alle activiteiten conform het operationele beleid van de contractcateraar.
Kenmerkend voor de beroepshouding van de cateringbeheerder/ -manager is ook dat hij ingesteld is op interpersoonlijke effectiviteit: hij staat open voor gevoelens, houding en motivatie van anderen en laat dit tot uiting komen in zijn handelen. Als blijkt dat het gewenste resultaat door de stijl van leidinggeven niet wordt behaald, is de Cateringbeheerder/ -manager bereidt om stijl en benaderingswijze te wijzigen.
Tot slot is de Cateringbeheerder/ -manager ingesteld op het bereiken van operationele effectiviteit. Dit betekent dat hij zich inspant om de afgesproken doelen dichterbij te brengen, werkzaamheden te plannen, hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden en de uitvoering te coördineren.]]>
De Cateringbeheerder/ -managerdraagt de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de uitvoering van de werkzaamheden binnen de restauratieve verzorging van een bedrijf, school, overheids- of zorginstelling. Dit betekent dat de Cateringbeheerder/ -manager erop toe ziet dat de werkzaamheden overeenkomstig de afspraken met de opdrachtgever worden uitgevoerd.Hij legt verantwoording af over de bedrijfsvoering aan de Regiomanager en stemt in voorkomende gevallen direct met de opdrachtgever af. Hij is financieel verantwoordelijk voor het resultaat op locatie. Hij vervult een leidinggevende, coördinerende, controlerende en/ of bewakende rol. Daarnaast ondersteunt hij zijn medewerkers bij de uitvoering van hun werkzaamheden. Hij vervult hierbij een uitvoerende, informerende, adviserende en coachende rol.
]]>De mate van complexiteit van het beroep van Cateringbeheerder/ -manager is hoog. Immers, in het geven van leiding aan en het coördineren en regelen van de uit te voeren werkzaamheden van een groep medewerkers kunnen verschillende problemen ontstaan. Bedoelde problemen ontstaan bijna allemaal in de relatie tussen personen. Daarom hebben ze heel vaak een “uniek” karakter. Daarmee is ook gezegd dat ze niet routinematig en louter volgens standaardprocedures zijn op te lossen. Voor de oplossing ervan zijn vaak specifieke, meer aangepaste procedures en methoden nodig.
De mate van complexiteit van het beroep van Cateringbeheerder/ -manager is hoog, omdat bij het uitvoeren van de diverse taken waaruit dit beroep bestaat steeds rekening gehouden moet worden met zowel de belangen van de eigen werkgever, dat is de contractcateraar, als met die van de opdrachtgever. De Cateringbeheerder/ -manager kan leiding geven aan twee typen werkkenemers. Werknemers die in dienst zijn bij de cateringorganisatie en werknemers die in dienst zijn bij de opdrachtgever. Daarnaast moet erop worden toegezien dat de bezoekers, de gasten van het “restaurant”, tevreden zijn.
Een andere factor waardoor de mate van complexiteit van het beroep van cateringbeheerder/ -manager hoog is, is het feit dat de Cateringbeheerder/manager niet alleen “beheerstaken” uitvoert, maar ook met zijn medewerkers meewerkt aan het verrichten van de dagelijkse werkzaamheden. Hij is in deze situatie een “collega” van de uitvoerende medewerkers. De Cateringbeheerder/ -manager voert de verschillende werkzaamheden vaak tegelijk en naast elkaar uit.
DeCateringbeheerder/ -managerbeschikt overspecialistische kennis en vaardigheden en theoretische kennis van het werkveld. Tevens beschikt hij over specialistische kennis en vaardigheden voor bedrijfsvoering, partijenverkoop en is hij in staat offertes uit te brengen.
Er worden geen beroepsspecifieke niveaus voor een moderne vreemde taal aan de Cateringbeheerder/-manager gesteld.
]]>Er heerst een passende sfeer in het bedrijf die aansluit op de bedrijfsformule en het gastvrijheidsconcept. Onveilige situaties zijn tijdig voorkomen en indien nodig is er ingegrepen. Gasten zijn aangesproken op normafwijkend of ontoelaatbaar gedrag. Het sociaalhygiënisch beleid is uitgelegd aan de gast.
]]>Handelt klachten volgens de klachtenprocedure af, geeft deze conform de klachtenprocedure door aan de Regiomanager.
]]>Neemt bij drukte of andere omstandigheden tijdig en op eigen initiatief de beslissing om mee te werken aan het verkoop- en/of distributieproces, zodat deze tijdig en volgens geldende kwaliteitseisen wordt afgerond.
]]>Checkt regelmatig of de gast tevreden is, zodat tijdig besloten kan worden al dan niet in te springen in het verkoop- en/of distributieproces.
]]>Houdt de hoeveelheid en kwaliteit van het werk in het verkoop- en/of distributieproces in de gaten en werkt mee in het tempo dat nodig is om de vereiste productiviteit te halen.
]]>In dit hoofdstuk zijn de verschillende kerntaken in dit kwalificatiedossier beschreven.
]]>De Medewerker fastservice en/of 1e Medewerker fastservice voert voorbereidende werkzaamheden uit ten behoeve van het productie- en distributieproces. Hij stemt de werkzaamheden af met zijn collega's en/of leidinggevende. Hij controleert de buffetten, schappen, counters, vaste attributen en servicetafels. Hij maakt deze waar nodig schoon, vult deze bij en vervangt waar nodig producten. Hij legt gereedschappen en materialen klaar en zet volgens het opstartschema van het bedrijf de benodigde apparaten en installaties aan.
De Medewerker fastservice en/of 1e Medewerker fastservice bereidt en/of assembleert producten volgens recepturen en/of werkinstructies. Hij verzamelt bestellingen van producten. Hij maakt producten met behulp van diverse apparatuur klaar en werkt bereide en/of geassembleerde producten af tot aantrekkelijke eindproducten.
De Medewerker fastservice en/of 1e Medewerker fastservice houdt de productie, distributie- en overige gastenruimtes schoon gedurende zijn dienst. Hij verwijdert afval en reinigt gebruikte werkmaterialen en indien van toepassing serviesgoed. Hij maakt de productie-, distributie-, en overige gastenruimtes schoon en houdt deze op orde conform de bedrijfsvoorschriften en relevante wet- en regelgeving.
De Medewerker fastservice en/of 1e Medewerker fastservice ruimt aan het einde van de werkdag overgebleven producten op. Hij registreert de producten die niet meer gebruikt kunnen worden. Hij ruimt gereedschappen op, maakt apparaten en gereedschappen schoon en desinfecteert ze indien nodig. Hij voert dagelijks en preventief onderhoud en/of schoonmaakwerkzaamheden uit volgens het aanwezige schoonmaakplan. Hij zamelt afval in en voert het gescheiden af. Hij voert oliën en/of afvalstoffen op voorgeschreven wijze af. Hij registreert de resultaten van de uitgevoerde hygiëne- en kwaliteitscontroles.
De 1e Medewerker fastservice, Manager/ bedrijfsleider fastervice en/of Cateringbeheerder/ -manager controleert de verschillende apparatuur, gereedschappen en materialen op het vóórkomen van bijzonderheden, mankementen of slijtage en gebruikt hierbij een checklist. Hij heft in voorkomende gevallen na overleg met zijn leidinggevende eenvoudige storingen op, voert eenvoudige reparaties uit en meldt grotere gebreken en ernstige storingen bij de leidinggevende of neemt rechtstreeks contact op met de leverancier of met het onderhoudsbedrijf.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager signaleert verstoring in het productieproces door drukte of andere omstandigheden en besluit indien nodig in te springen bij de werkzaamheden van het productieproces, zodat dit tijdig en volgens de kwaliteitseisen wordt afgerond.
De Manager/ bedrijfsleider fastervice en/of Cateringbeheerder/ -manager controleert met behulp van een checklist of alle noodzakelijke en afrondende werkzaamheden zijn verricht en of het bedrijf voor de volgende dag bedrijfsklaar is. Hij sluit daarna het bedrijf af en anticipeert op mogelijke onveilige omgevingsfactoren waarbij hij de veiligheidsvoorschriften in acht neemt.
]]>De Medewerker fastservice en 1e Medewerker fastservice maakt contact met de gast. Hij beantwoordt vragen en geeft de gast informatie over de samenstelling van een product. Hij neemt bestellingen van gasten op en helpt, indien nodig, de gast met zijn keuze. Hij controleert of hij de bestelling goed heeft begrepen. Waar mogelijk probeert hij bijverkoop te realiseren. De 1e Medewerker fastservice stimuleert daarnaast bijverkoop en controleert vervolgens of er bijverkoop heeft plaatsgevonden.
De Medewerker fastservice en/of 1e Medewerker fastservice verwerkt de bestelling in het kassasysteem. Hij controleert het geld op echtheid. Hij geeft wisselgeld terug. Hij houdt de kassa ordelijk en overzichtelijk. De 1e Medewerker fastservice herstelt foutief aangeslagen bonnen en bestellingen en controleert de ontvangsten.
De Medewerker fastservice en/of 1e Medewerker fastservice distribueert de bestelling. Afhankelijk van waar de bestelling wordt gebruikt, verpakt hij de bestelling, overhandigt hij de bestelling aan de counter/buffet, serveert hij de bestelling, bezorgt hij of laat hij de bestelling op het besteladres bezorgen. Hij wenst de gast smakelijk eten toe. Hij neemt afscheid van de gasten, past aftersales toe en vraagt daarbij naar hun tevredenheid.
De medewerker in de fastservice- en cateringbranche bewaakt volgens de bedrijfsformule en het gastvrijheidsconcept de aangename sfeer in het bedrijf. Hij signaleert gedrag van gasten dat normafwijkend kan zijn en bespreekt dit met collega's of de leidinggevende. Hij houdt alcoholgebruik van de gasten in de gaten. Ook houdt hij in de gaten of er drugs worden gebruikt, hij let daarbij op het gedrag van gasten. De 1e Medewerker fastservice, Manager/bedrijfsleider fastservice en/of de Cateringbeheerder/ -manager spreekt gasten aan op normafwijkend of ontoelaatbaar gedrag volgens het sociaalhygiënisch beleid. Hij legt hen het sociaalhygiënisch beleid uit. De 1e Medewerker fastservice, Manager/bedrijfsleider fastservice levert indien nodig een bijdrage aan het bijstellen sociaalhygiënisch beleid. Daarnaast doet hij indien nodig voorstellen om de inrichting van het bedrijf aan te passen. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager maakt een beslissing om in te grijpen in een situatie.
De 1e Medewerker fastservice en Manager/ bedrijfsleider fastservice voert hulpverleningstaken uit op basis van de ontstane situatie en stelt collega's en/of zijn leidinggevende direct op de hoogte. De 1e Medewerker fastservice en/of Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheer/ -manager schakelt afhankelijk van de aard van de situatie, de bedrijfshulpverlening (BHV-er) en/of externe instanties, zoals de ambulancedienst en brandweer, in.
De medewerker in de fastservice- en catering branche vangt klachten van gasten op over de service en/of producten van het bedrijf. Hij handelt klachten af volgens de klachtenprocudure. Hij stelt, afhankelijk van de procedure voor klachtenbehandeling in het bedrijf, de gast op de hoogte van de wijze van afhandeling van de klacht. Hij meldt klachten van gasten altijd bij de leidinggevende.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice en Cateringbeheerder/ -manager signaleert verstoring in het verkoop- en/of distributieproces door drukte of andere omstandigheden en besluit indien nodig in te springen bij de werkzaamheden van het verkoop en/of distributieproces, zodat dit tijdig en volgens de kwaliteitseisen wordt afgerond.
De Cateringbeheerder/ -manager stelt een menuplanning op die het beste aansluit bij de wensen van de gasten en het beste bijdraagt aan de brutowinst. Hij verzamelt hiervoor informatie en overlegt met de Medewerker Fastservice.
De Cateringbeheerder/ -manager bespreekt op verzoek van de contractorganisatie de uitvoering van restauratieve diensten tijdens specifieke feesten en partijen met de opdrachtgever. Hij stelt op basis van dit gesprek in afstemming met de Regiomanager een offerte op, op basis van de bedrijfsvoorschriften en het beleid ten aanzien van kwaliteit en kosten van de contractcateringorganisatie. ]]>De medewerker in de fastservice- en catering branche controleert of assisteert bij de controle van de voorraden op kwaliteit en houdbaarheid. Hij houdt de bewaar- of opslagplaats op orde en vult de werkvoorraad bij . De medewerker fastservice geeft eventuele tekorten door aan zijn leidinggevende. De 1e Medewerker fastservice vult standaard (voorraad)lijsten in en geeft deze door aan de Manager/ bedrijfsleider fastservice. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of de Cateringbeheerder/ -manager plaatst conform de bedrijfsvoorschriften de bestelling bij de leverancier. Hij houdt rekening met externe factoren die bestelhoeveelheden kunnen beïnvloeden. De Manager/ bedrijfsleider fastservice analyseert de uitkomsten van het voorraadbeheer en maakt een planning. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of de Cateringbeheerder/ -manager communiceert over deze werkzaamheden met de 1e Medewerker fastservice.
De medewerker in de fastservice- en cateringbranche ontvangt of assisteert bij de ontvangst van grondstoffen en goederen. Hij controleert of de aflevering klopt conform de afleverbon en op basis van relevante bedrijfsvoorschriften en wet- en regelgeving. Hij noteert de resultaten van de uitgevoerde controles, de temperatuur van de geleverde goederen en eventuele afwijkingen. Hij meldt opgemertkte afwijkingen aan zijn direct leidinggevende. De 1e Medewerker fastservice, Manager/ bedrijfsleider fastservice en/ of de Cateringbeheerder/ -manager tekent, wanneer alles in orde is, de afleverbon. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/ of de Cateringbeheerder/ -manager analyseert de opgemerkte afwijkingen, retourneert eventuele beschadigde grondstoffen en goederen of meldt opgemerkte afwijkingen aan.
De medewerker in de fastservice- en catering branche transporteert goederen intern naar de bestemde plaatsen. Hij pakt de goederen uit of om en slaat deze op. Hij houdt daarbij rekening met de aard, de structuur en met de houdbaarheid van de grondstoffen en goederen. Hij volgt bij het opslaan van de grondstoffen en goederen de regels op voor opslag en het FiFo-principe. Hij voert de verpakkingsmaterialen, de emballage en het overige afval af.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice controleert de indeling en inrichting van het magazijn. Hij doet voorstellen voor de inrichting van de voorraadsystemen, de voorwaarden voor de indeling en routing in het magazijn of de aanpassing ervan. Aan de hand van kengetallen doet hij een voorstel voor de minimum en maximale standaard voorraad en communiceert hierover met de medewerkers. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en Cateringbeheerder/ -manager controleren periodiek of de voorraad klopt met de administratie.
]]>De Manager/ bedrijfsleider fastservice ondersteunt de Manager/ondernemer fastservice bij het maken van het jaarplan op basis van de bedrijfsdoelstellingen. De Cateringbeheerder/ -manager stelt een periodieke planning op. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of de Cateringbeheerder/ -manager signaleert ontwikkelingen in het bedrijf, in de omgeving van het bedrijf en binnen de fastservice- en catering branche. Hij gaat na wat voor gevolgen deze ontwikkelingen voor het bedrijf of de restauratieve verzorging kunnen betekenen. Zo draagt hij informatie en ideeën aan over hoe het fastservicebedrijf of de contractcateringorganisatie de gestelde commerciële doelen kan bereiken en wat, met het oog daarop, de kwantiteit en de kwaliteit van de aan te trekken medewerkers moeten zijn. Hij besteedt hierbij aandacht aan werkwijzen, werkmethoden en het gebruik van hulpmiddelen en materialen. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en de Cateringbeheerder/ -manager assisteert de Manager/ondernemer fastservice of Regiomanager bij het implementeren van nieuwe en/of veranderingen in bedrijfsvoorschriften en nieuwe en/of veranderingen in wet- en regelgevingen. Ook assisteert de Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager bij de implementatie van het te voeren beleid voor hygiëne en kwaliteit, veiligheid, ARBO en bedrijfshulpverlening. De Manager/ bedrijfsleider fastservice assisteert bij de implementatie van het te voeren beleid voor sociale hygiëne.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager maakt analyses van de omzet op basis van relevante informatie. Hij rapporteert de uitkomsten van zijn analyses aan het management en doet voorstellen ter verbetering en voor (het aanpassen van) budgetten voor o.a. de aanschaf en/of vervanging van apparatuur, materiaal, inventaris en inrichting. De Manager/ bedrijfsleider fastservice vraagt offertes aan bij verschillende leveranciers en beoordeelt de ontvangen offertes en daarbij behorende leveringscondities op prijs/ kwaliteitsverhouding. Hij adviseert op basis hiervan de Manager/ondernemer fastservice over de te selecteren leveranciers. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager voert kostenberekeningen uit van producten en komt op basis hiervan met voorstellen voor het handhaven of aanpassen van de verkoopprijzen.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager registreert relevante bedrijfsgegevens volgens bedrijfsrichtlijnen en/of relevante wettelijke richtlijnen met behulp van de daarvoor bestemde apparatuur, zoals behaalde omzetten, gewerkte uren van medewerkers per dienst en/of per dag, personeelsverbruik, verspillijsten, verloven, ziekteverzuim en personeelsverloop. Hij assisteert bij het aanleggen en bijhouden van de personeelsdossiers. Hij registreert de gegevens ten behoeve van de dagrapportages, kasadministratie, de loonadministratie en de voorraadadministratie.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager bewaakt de beschikbaar gestelde budgetten en vermijdt budgetoverschrijdingen. Daartoe vergelijkt hij de toegestane kosten met de werkelijk gemaakte kosten. Hij verklaart eventuele verschillen en doet een voorstel om kosten te besparen en bespreekt dit met de manager/ondernemer of met de Regiomanager. Hij levert gegevens aan voor de financiële administratie. Zelf houdt hij zicht op deze zaken door regelmatige controle op basis van overzichten en rapportages.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager draagt bij aan werving en selectie van nieuw personeel, hulp- en vakantiekrachten. Hij voert selectiegesprekken met kandidaten om te bepalen of de kandidaten geschikt zijn voor de afdeling en de functie. Hij selecteert kandidaten en doet voorstellen aan het management om deze aan te stellen.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager voert functionerings- en beoordelingsgesprekken met de (lerende) medewerkers. Hij signaleert ontwikkelingsbehoeften van de medewerkers en draagt suggesties en ideeën aan. Hij stelt na goedkeuring van de manager/ondernemer samen met de (lerende) medewerkers een persoonlijk ontwikkelplan op dat is afgestemd op de mogelijkheden van de (lerende) medewerker en het bedrijf. Mede aan de hand van de beoordelingsgesprekken doet hij een voorstel aan de manager/ondernemer of een (lerende) medewerker in aanmerking komt voor een verandering in functie of beloning of de beëindiging van de dienstbetrekking van de (lerende) medewerker. Cateringbeheerder/ -manager stuurt de resultaten van het functionerings- en beoordelingsgesprekken naar het hoofdkantoor voor de verwerking ervan in de personeelsdossiers.
De 1e Medewerker fastservice plant en verdeelt de werkzaamheden binnen zijn dienst en past waar nodig de planning aan. Hij houdt hierbij rekening met relevante richtlijnen en bedrijfsvoorschriften. De 1e Medewerker fastservice geeft degene die de werkroosters heeft gemaakt feedback over de opgestelde roosters, zodat toekomstige roosters geoptimaliseerd kunnen worden. Hij draagt indien van toepassing zijn dienst over aan een andere leidinggevende. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager stel operationele planningen op en maakt de werkroosters en houdt daarbij rekening met de capaciteiten en kwaliteiten van de medewerkers. Hij kent verantwoordelijkheden en bevoegdheden toe aan het personeel. De Manager/ bedrijfsleider fastservice bespreekt de planning en werkroosters met de 1e Medewerker fastservice en houdt bij het maken van de planning en werkroosters rekening met de verkregen feedback.
De 1e Medewerker fastservice, Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager informeert en instrueert (lerende) medewerkers voorafgaand en tijdens de werkzaamheden over de te verrichten taken, de prioriteiten en de te behalen resultaten. Hij motiveert, stimuleert en geeft feedback aan (lerende) medewerkers met betrekking tot hun werk en hun handelen, draagt oplossingen en verbeterpunten aan en stuurt aan op het behalen van persoonlijke doelstellingen. Hij stemt de hoeveelheid en wijze van begeleiding af op de ontwikkeling van de werknemers. Hij introduceert (lerende) medewerkers en invalkrachten en maakt hen wegwijs in de processen en procedures binnen de organisatie.De Cateringbeheerder/-manager stelt in samenwerking met de (lerende) medewerker een leer- en trainingstraject op basis van de richtlijnen van de cateringorganisatie samen. Indien nodig past hij het leer- en trainingsprogramma aan op basis van de ontwikkelbehoefte van de (lerende) medewerker.
De 1e Medewerker fastservice, Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager besteedt aandacht aan het bevorderen van een goede verstandhouding tussen medewerkers en bespreekt zaken die het functioneren en de harmonie in het team verstoren. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager treedt op als bemiddelaar bij conflicten. Hij stuurt proactief op het voorkomen en terugdringen van ziekteverzuim.
De 1e Medewerker fastservice, Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager evalueert en verbetert indien nodig de operationele werkzaamheden van het team en de hygiëne- en kwaliteitscontroles. Hij ziet erop toe dat de medewerkers werken conform de bedrijfsvoorschriften en relevante wet- en regelgeving. Bij afwijkingen in de werkzaamheden of indien hij verbetermogelijkheden signaleert, draagt hij oplossingen of verbeterpunten aan voor zijn team. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager controleert en/of beoordeelt of de werkzaamheden tot het gewenste kwaliteitsniveau leiden en of ze worden uitgevoerd volgens werkafspraken en/of verlopen conform planning. Hij voert de voorstellen van het team voor de verbetering van de processen en procedures door en communiceert hierover.
De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager organiseert personeelsbijeenkomsten en voert periodiek werkoverleg met medewerkers. Tijdens de bijeenkomsten en het overleg informeert hij de medewerkers o.a. over het gevoerde en te voeren beleid. Tijdens het werkoverleg vraagt hij de medewerkers om feedback. Hij legt de afspraken uit het werkoverleg vast en bewaakt de naleving van deze afspraken.
De 1e Medewerker fastservice rapporteert aan de Manager/ bedrijfsleider fastervice over hoe zijn dienst is verlopen en geeft informatie over het functioneren van de verschillende medewerkers. De Manager/ bedrijfsleider fastservice en/of Cateringbeheerder/ -manager maakt periodiek rapportages van werkzaamheden en koppelt deze terug naar de Manager/ondernemer fastservice of Regiomanager. Hij verzamelt informatie uit werkoverleggen en bespreekt verbeterpunten of problemen met de Manager/ondernemer fastservice of Regiomanager.
]]>Deel C is vastgesteld door het bestuur van het kenniscentrum, op advies van de paritaire commissie beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Het (beroeps)onderwijs en bedrijfsleven hebben in gezamenlijkheid besloten dat de nadere uitwerking van deel C het onderwijs een goede basis biedt om een beroepsopleiding op te bouwen.
In dit deel van het kwalificatiedossier wordt de informatie uit deel B gespecificeerd, voor elke uitstroom. In de proces-competentie-matrices wordt specifiek per uitstroom aangegeven welke competenties aangewend worden bij de uitvoering van de onderscheiden werkprocessen. In de detaillering van de matrices wordt verantwoord waarom en hoe deze competenties van toepassing zijn.
]]>Deel C is vastgesteld door het bestuur van het kenniscentrum, op advies van de paritaire commissie beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Het (beroeps)onderwijs en bedrijfsleven hebben in gezamenlijkheid besloten dat de nadere uitwerking van deel C het onderwijs een goede basis biedt om een beroepsopleiding op te bouwen.
In dit deel van het kwalificatiedossier wordt de informatie uit deel B gespecificeerd, voor elke uitstroom. In de proces-competentie-matrices wordt specifiek per uitstroom aangegeven welke competenties aangewend worden bij de uitvoering van de onderscheiden werkprocessen. In de detaillering van de matrices wordt verantwoord waarom en hoe deze competenties van toepassing zijn.
]]>In dit hoofdstuk worden de certificeerbare eenheden van dit kwalificatiedossier nader omschreven.
De certificeerbare eenheden welke deel uit maken van dit dossier zijn:
De verantwoording bij het kwalificatiedossier heeft tot doel de ontwikkeling van het kwalificatiedossier toe te lichten en te verantwoorden.
Het is een verantwoording van de stappen die zijn gezet bij het opstellen van het kwalificatiedossier zodat voor derden de procesgang transparant is. Het is een toelichting op de keuzes die zijn gemaakt bij het opstellen van de kwalificaties, zodat voor gebruikers inzichtelijk is wat wel en niet in het kwalificatiedossier is opgenomen en waarom die keuzes zijn gemaakt. Het is een vooruitblik op het ontwikkelingsperspectief van de kwalificaties in het licht van de dynamiek op de arbeidsmarkt en de dynamiek in de relaties tussen opleidingsinstellingen en behoeften van het bedrijfsleven.
Het Verantwoordingsdocument is van en voor de gebruikers. De verantwoording helpt het beroepsonderwijs keuzes te maken bij de inrichting van het onderwijs, de inhoud van de beroepspraktijkvorming en de examinering. Voor het bedrijfsleven wordt inzichtelijk gemaakt wat de relatie is tussen hun 'eigen' beroepscompetentieprofiel en het uiteindelijke kwalificatiedossier. Daarbij zijn twee vertaalslagen aan de orde:
De verantwoording bestaat uit twee delen:
In Proces- en inhoudsinformatie staat reflectie op het ontwikkelingsproces van het kwalificatiedossier centraal. Belangrijke thema's zijn wie in welke hoedanigheid betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het kwalificatiedossier en welke onderwerpen en discussies aan de orde waren. In de Ontwikkel- en onderhoudsinformatie geven de betrokken partijen aan welke agenda voor de toekomst uit het overleg en de discussiepunten tussen alle partijen tijdens het tot stand komen van het kwalificatiedossier naar voren zijn gekomen.
]]>Dit kwalificatiedossier is ontwikkeld door team Arbeidsmarkt en Beroepsontwikkeling van Kenniscentrum Kenwerk, in samenwerking met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs.
De leden van paritaire commissie Horeca, Instellingskeuken en Contractcatering (pc HIC) van Kenniscentrum Kenwerk zijn bij het ontwikkelproces van het kwalificatiedossier betrokken. Daarnaast zijn ook door de pc aangewezen werkgroepleden uit het onderwijs en bedrijfsleven betrokken. Zowel de pc HIC als de werkgroepleden hebben (tussen)producten beoordeeld en becommentarieerd.
De pc HIC vanKenwerk bestaat uit de volgende leden:
Afvaardiging van: | Rol |
Koninklijke Horeca Nederland | Adviserend |
Actiz | Adviserend |
Stichting opleiding contractcatering | Adviserend |
FNV Horecabond | Adviserend |
CNV Horecabond | Adviserend |
CFO/ABVAKABO | Adviserend |
Onderwijsveld via de BTG HTVF | Adviserend |
Paepon | Adviserend |
Vmbo | Toehoorder |
Hbo | Toehoorder |
In drie van de vier de paritaire commissies die Kenwerk kent, hebben vertegenwoordigers van het vmbo zitting. Zij leggen de verbanden tussen het vmbo en het mbo.
]]>Het kwalificatiedossier Fastservice is gebaseerd op de volgende beroepscompetentieprofielen:
Medewerker fastservice Cateringmedewerker | ||
1e Medewerker fastservice | ||
Bedrijfsleider fastservice | ||
· | Cateringbeheerder/-manager |
Om de verwantschap tussen de beroepscompetentieprofielen te bepalen, zijn de kerntaken met elkaar vergeleken. De kerntaken vertonen een dusdanige overlap dat besloten is de betreffende beroepscompetentieprofielen als uitgangspunt te hanteren voor het kwalificatiedossier Fastservice.
Er bestaat een beperkte verwantschap tussen de vakmatige beroepscompetentieprofielen die opgenomen zijn in het dossier Medewerker bediening/café-bar en overige vakmatige beroepscompetentieprofielen die te maken hebben met gerechten en dranken, zoals Kok en Bartender. Tussen de beroepscompetentieprofielen die gebruikt zijn voor dit kwalificatiedossier en de beroepscompetentieprofielen die gebruikt zijn voor de ontwikkeling van het kwalificatiedossier Medewerker bediening/café-bar is een algemeen onderscheid op basis van de context waarin wordt gewerkt en op basis van de gastronomische kennis die beide beroepengroepen nodig hebben tijdens de uitvoering van de werkzaamheden.
Voorafgaand aan de keuze om deze verwante beroepscompetentieprofielen te gebruiken, zijn de beroepscom-petentieprofielen in de HTVF-sectoren als geheel bekeken en met elkaar vergeleken. De volgende kwalificatiedossiers hebben op enige (onderdelen van) werkprocessen overlap met de beroepen in de Fastservice, namelijk Aankomend verkoopmedewerker, Medewerker versdetailhandel en Verkoper. Deze overlap is voornamelijk gebaseerd op het voeren van een verkoopgesprek en het bijhouden van de voorraad. In 2008 heeft er een afstemming plaatsgevonden tussen het SVO kenniscentrum en Kenwerk omtrent de Medewerker versdetailhandel. Hierbij zijn het kwalificatiedossier Fastservice van Kenwerk en de kwalificatiedossiers versdetailhandel van SVO met elkaar vergeleken:
Kwalificatiedossier Fastservice:
Kwalificatiedossier Medewerker versdetailhandel:
Kwalificatiedossier Vakbekwaam medewerker versdetailhandel:
Kwalificatiedossier Leidinggevende versdetailhandel:
In de volgende tabel wordt duidelijk welke werkprocessen overlappen en/of verwantschap vertonen:
Uitstroom Kenwerk | Kwalificatiedossiers SVO | ||||||
Kerntaak | Werkproces | Mede werker Fast service | 1e Mede werker fast service | Bedrijfs leider fast service | Medewerker vers detailhandel | Vak bekwaam medewerker vers detailhandel | Leiding gevende vers detailhandel |
Kerntaak 1 Maakt bedrijfsruimtes bedrijfsklaar en bereidt en/of assembleert producten | |||||||
1.2 Voert voorbereidende werkzaamheden uit voor het productie- en distributieproces | X | X | X | 3.1 | 3.2 | ||
1.5 Voert afrondende werkzaamheden in de productie- en distributieruimte uit | X | X | X | 1.8 | 1.7 | ||
1.6 Onderhoudt apparatuur en gereedschap en voert eenvoudige reparaties uit | X | X | 3.11 | ||||
Kerntaak 2 Verkoopt fastserviceproducten en verleent gastvrijheid aan gasten | |||||||
2.2 Verkoopt fastserviceproducten | X | X | X | 1.4/1.5 | 1.4 | 2.5 | |
2.3 Bedient en beheert de kassa | X | X | X | 1.7 | |||
2.4 Distribueert bestellingen | X | X | X | 1.6 | |||
Kerntaak 3 Beheert de voorraad en bestelt | |||||||
3.1 Controleert de voorraad en bestelt | X | X | X | 2.1/2.2 | 2.4 | ||
3.2 Ontvangt en controleert grondstoffen en goederen | X | X | X | 2.1 | 2.3 | ||
3.3 Transporteert grondstoffen en goederen en slaat deze op | X | X | X | 2.2 | 2.4 |
Er is enige overlap geconstateerd tussen de werkprocessen die te maken hebben met het contact met de klant, voorraadbeheer en de voorbereidende en afrondende werkzaamheden. De werkzaamheden die betrekking hebben op het contact met de klant zijn voornamelijk verkoopactiviteiten zoals het voeren van een verkoopgesprek en het bedienen van de kassa (financiële afhandeling). Deze werkprocessen zijn conform het referentiemodel Verkopen omschreven met inachtneming van de betreffende context.
De werkprocessen die betrekking hebben op de voorbereidende en afrondende activiteiten zijn afgestemd en daar waar mogelijk hetzelfde omschreven. Kenwerk heeft hier niets in aan hoeven passen. SVO heeft de werkprocessen aangepast op basis van de werkprocesbeschrijving zoals weergegeven in dit kwalificatiedossier.
Wat betreft leidinggevende taken is het referentiemodel Ondernemen/managen gebruikt. Deze werkprocessen zijn om deze reden niet nader afgestemd.
Er is tevens verwantschap geconstateerd m.b.t. het verrichten van onderhoud. De 1e Medewerker fastservice en de Bedrijfsleider fastservice controleert de apparatuur en gereedschappen en schakelt de technische dienst of de betreffende leverancier in bij storingen. De Vakbekwaam medewerker versdetailhandel onderhoudt apparatuur en gereedschappen en werkt met andere apparatuur dan de 1e Medewerker fastservice en de Bedrijfsleider. Om deze reden is besloten dit werkproces niet nader af te stemmen.
De werkprocessen die betrekking hebben op de productie zijn verschillend. Deze verschillen komen voort uit de handelingen die men verricht en de producten die men bereidt. Er zijn vergelijkbare handelingen (op werkprocesniveau) maar de combinatie van handelingen in de besproken werkprocessen komt nergens overeen. De mate van gedetailleerdheid van werkprocessen is ook verschillend. Dit hangt weer samen met de context en de andere insteek die voor het beroep geldt. Ook de keuze voor de competenties en de presentatie-indicatoren zijn verschillend waardoor nadere afstemming en/of het herformuleren van werkprocessen en presentatie-indicatoren niet gewenst is. ]]>Het verschil tussen de vakvolwassen en beginnend beroepsbeoefenaar komt in het kwalificatiedossier tot uitdrukking in de beschrijving van de kerntaken, de keuze voor de competenties en de beschrijving van de prestatie-indicatoren. Bij het opstellen van de kerntaken, werkprocessen en competenties zijn alle onderdelen van de onderliggende beroepscompetentieprofielen als uitgangspunt genomen. Er heeft een afzwakking op aspecten als verantwoordelijkheid, bevoegdheid en zelfstandigheid plaatsgevonden.
De onderdelen van de beroepscompetentieprofielen zijn beoordeeld op relevantie en geldigheid voor de beginnende beroepsbeoefenaar. Verschillen tussen een vakvolwassen en een beginnend beroepsbeoefenaar hebben in de eerste plaats betrekking op de mate van ervaring. Veel handelingen en resultaten komen wel overeen, maar door ervaring zal een vakvolwassene deze handelingen effectiever en efficiënter uitvoeren. Dit komt tot uitdrukking in de prestatie-indicatoren in deel C.
Bij de vertaling van de kerntaken uit de beroepscompetentieprofielen 1e Medewerker en Bedrijfsleider fastservice naar het kwalificatiedossier is gebruik gemaakt van de werkprocessen uit het referentiemodel ondernemen, managen en leiding geven (oktober 2006). Om de herkenbaarheid van deze werkprocessen te borgen voor de branche zijn deze werkprocessen waar nodig aangepast. De werkprocessen uit het referentiemodel zijn vergeleken met de werkprocessen uit de beroepscompetentieprofielen en voor zover van toepassing overgenomen. De competenties en succescriteria uit de onderliggende beroepscompetentieprofielen zijn gebruikt bij het formuleren van de prestatie-indicatoren.
Sociale hygiëne
De pc HIC heeft in 2010 de wens uitgesproken om alle kennis en vaardigheden, die nodig zijn om het diploma Sociale hygiëne te behalen, te verwerken in het kwalificatiedossier. Op basis van de bcp's en het document ‘Exameneisen Sociale hygiëne' (november 2005) zijn de exameneisen voor Sociale hygiëne verwerkt in alle uitstromen. Dit betekent dat het mogelijk is om op basis van deze versie van het kwalificatiedossier een vrijstelling te verlenen aan de leerlingen die een diploma hebben behaald voor de genoemde uitstromen.
Taal en rekenen in het kwalificatiedossier
In deel B van dit kwalificatiedossier zijn generieke niveaus voor Nederlands en rekenen opgenomen, geformuleerd volgens de richtlijnen van de commissie Meijerink.
In deel B is bij Complexiteit van de uitstroom extra informatie opgenomen over het niveau van talen dat nodig is voor het beroep, indien deze afwijkt van het generieke niveau.
In deel C zijn in de kolom Vakkennis en vaardigheden aanwijzingen opgenomen voor de taal en de deelvaardigheid.
In deel D is op hoofdlijnen aangegeven hoe de generieke niveaus zich verhouden tot het niveau dat voor het beroep vereist is.
Kenwerk heeft Servicedocumenten Taal en Rekenen ontwikkeld gebaseerd op de kwalificatiedossiers cohort 2010-2011. Hierin staan voorbeelden van talige en/of rekenactiviteiten die in het kwalificatiedossier voorkomen. Deze servicedocumenten geven handvatten voor de implementatie van taal en rekenen in de onderwijspraktijk.
Let op: deze servicedocumenten worden in het voorjaar van 2011 aangepast op de kwalificatiedossiers cohort 2011-2012 en gepubliceerd op de website van Kenwerk (www.kenwerk.nl).
]]>Beroepsgerichte niveaus Nederlands, Rekenen en MVT
In 2010 is de manier waarop Nederlands, Rekenen en MVT in het dossier wordt opgenomen veranderd. Colo heeft een voorstel gedaan, waarin deel B geen informatie over het beroepsgerichte niveau wordt opgenomen. In het voorstel geven zij alleen in deel C de mogelijkheid om deze niveaus te beschrijven. Kenwerk en de pc HIC vindt het belangrijk om de niveaus die in voorgaande jaren voor het beroep zijn vastgesteld te borgen in het kwalificatiedossier in deel B. Daarmee vallen de beroepsgerichte eisen ook daadwerkelijk onder het toezicht van de Inspectie van Onderwijs. In Deel B van het kwalificatiedossier is deze informatie, indien deze afwijkt van het generieke niveau, daarom beschreven bij de complexiteit van de uitstroom. In deel D wordt deze informatie toegelicht.
In paragraaf 2.4 wordt een toelichting gegeven op de verhouding tussen de niveaus Nederlands en MVT die nodig zijn voor de beroepsuitoefening en de generieke niveaus uit het Referentiekader Taal en Rekenen. Het voormalige raamwerk rekenen wijkt sterk af van het huidige referentiekader Taal en Rekenen. De samenhang tussen de beheersniveaus voor rekenen zijn onvoldoende onderzocht. Om onduidelijkheid te voorkomen is besloten om voor de beroepsuitoefening de generieke niveaus voor rekenen te hanteren volgens het referentiekader Taal en Rekenen.
Servicedocument taal- en rekenniveaus
Voor meer voorbeelden van talige en/of rekenactiviteiten verwijzen wij u naar de Servicedocument Taal en Rekenen Fastservice (cohort 2011-2012). Deze wordt in het voorjaar van 2011 beschikbaar gesteld via de website www.kenwerk.nl
Resultaten klanttevredenheidsonderzoek 2010
Als onderdeel van de wettelijke taak heeft Kenwerk in het voorjaar van 2010 de bruikbaarheid van de kwalificatiedossiers geëvalueerd. Wat vinden scholen van de uitvoerbaarheid van de kwalificatiedossiers bij het ontwikkelen van onderwijs- en bpv-materialen en beoordelingsinstrumenten? Welke knelpunten ervaren zij in dit proces? In hoeverre vinden scholen de kwalificatiedossiers herkenbaar in de praktijk?
Onderzoekers van Kenwerk hebben dertig respondenten van verschillende scholen en sectoren geïnterviewd over deze onderwerpen. Uit de interviews kwam bijvoorbeeld naar voren dat de moeilijk uitvoerbare kerntaak leidinggeven een knelpunt is in meerdere sectoren. De conclusies en aanbevelingen van de evaluatie stonden in het najaar van 2010 bij de paritaire commissies van Kenwerk op de agenda. Zij nemen de aanbevelingen uit de evaluatie mee in de doorontwikkeling van de kwalificatiedossiers.
Taal- en rekenniveaus
(zie paragraaf 2.5)
Algemene aanpassingen:
Specifieke aanpassingen
Competentiereductie
In deze versie van het kwalificatiedossier heeft competentiereductie plaatsgevonden. Het aantal competenties is verminderd. Hierdoor zijn een aantal prestatie-indicatoren ook veranderd. Daarnaast zijn waar mogelijk de prestatie-indicatoren eenvoudiger beschreven.
De prestatie-indicatoren zijn waar mogelijk korter en concreter geformuleerd. Dit heeft geen invloed op de inhoud van de prestatie-indicatoren.
]]>