Omschrijving |
De E-commercemanager is verantwoordelijk voor het gehele e-commercetraject van een bedrijf of voor een productgroep binnen dit traject (afhankelijk van de inhoud van de functie/grootte van het bedrijf). Hij is in staat om media-uitingen vorm te geven en heeft (inhoudelijke) kennis om anderen aan te sturen. Hij kan goed inschatten wat de afdeling en/of het bedrijf zelf wel en niet kan uitvoeren en weet hoe hij, zo nodig, extern deze expertise in kan huren.
De E-commercemanager kan goed functioneren in een omgeving waar de nadruk ligt op het behalen van commerciële doelen. Hij trekt, bindt en boeit klanten vanuit de customer journey (o.a. profileren, aanbieden, verkopen, aftersales, relatiebeheer en webcare) met creativiteit en voorliefde voor ondernemerschap. De E-commercemanager kan goed samenwerken, gemakkelijk contact leggen en onderhouden, vraagstukken vanuit een commercieel oogpunt benaderen, vraagstukken analyseren, problemen oplossen, representatief optreden, onderhandelen, zich mondeling en schriftelijk goed uitdrukken en zorgvuldig werken. Voor de uitoefening van het beroep is goede beheersing van het Engels vereist.
De E-commercemanager heeft kennis van alle verschillende disciplines op het gebied van e-commerce. Het gaat hier om softwareontwikkeling (lees: het ontwikkelen van een media-uiting), communicatie (mailings, communicatie via social media en het schrijven van website teksten), design vanuit een oogpunt van promotieactiviteiten en verkoopbeleid, marketingbeleid en/of marktbewerking (incl. het (laten) opstellen van mailings en informatie- en promotiemateriaal), online marketing (bijv. mailings/emailmarketing en werking van online zoekmachines), logistiek (verzorgen van het (interne) ordertraject en inkoop van producten), financieel (bijv. omzet- en kostenplan, budgetten, formatie en/of verkoopcijfers), algemeen management (management van klanten = relatie management en aansturen van een team) en is goed in staat deze specialiteiten met elkaar te integreren. |